Magyar Cetelem Bank

Először javult az európaiak hangulata a gazdasági válság kitörése óta

X

NetBank

Hitelkártyával és hitellel rendelkező ügyfeleinknek

Regisztráció

 

Takarékszámla eBank

Volt BNP Paribas és Cetelem Takarékszámlás ügyfeleinknek

Számlanyitás

2014, május 19 - 10:52

Nem versenytársa, hanem a hagyományos üzletek szövetségese lett az internet. A gazdasági válság kitörése óta először javult a lakosság hangulata Európában: 12-ből 8 országban bizakodóbbak az emberek mint tavaly, és várhatóan többet költenek majd – derül ki a Cetelem Körkép 2014-ből. A krízis alapjaiban változtatta meg a fogyasztási szokásokat, és a korábbi várakozásokkal ellentétben az internet nem a hagyományos üzletek versenytársa, hanem szövetségese lett.

A lakosság gazdasági várakozásokkal kapcsolatos általános hangulata 2008 óta először javult a Cetelem Körkép 2014 adatainak tanúsága szerint. A reprezentatív felmérés immár 15. éve vizsgálja az európaiak véleményét gazdasági közérzetükről és fogyasztási szokásaikról, és kiemelten foglalkozik az internet használatával és megítélésével is. Idén a kutatás fókuszában a hagyományos üzletek és az online lehetőségek viszonya, jövője állt.

A reprezentatív felmérésben 12 országból csaknem 8000 európai vett részt. A kutatás eredményei alapján a tavalyi 33%-os aránnyal szemben idén már az emberek 40%-a tervezi, hogy növelni fogja fogyasztását. A vizsgált országok jelentős részében érezhető a gazdasági konjunktúra, ami már ebben az évben ugrásszerű növekedést vetít előre a fogyasztásban – állapították meg a Cetelem Körkép 2014 készítői.

Az európai polgárok közül a német (6,3), a belga (5,6) és az angol (4,7) fogyasztók értékelték legpozitívabban országuk általános gazdasági helyzetét az 1-től 10-ig tartó skálán. A magyarok elszakadtak az évekig tartó mélypontról, és bár osztályzataik alacsonyak, a javuló tendencia egyértelmű: több mint 30 %-kal – 2,6-ról 3,4-re – növekedett a gazdasági állapot általános érzékelését jelző mutató.
1
A fogyasztók nem csak a gazdaság általános állapotát, hanem egyéni helyzetüket is jobbnak érzékelik. A magyarok például tízes skálán 4,2-re értékelték saját helyzetüket, míg tavaly ugyanez a szám csupán 3,6 volt. Összehasonlításképpen: Lengyelországban ez a mutató 4,4, Csehországban 4,8, Szlovákiában pedig 4,5 lett. Kelet-Európán várhatóan fogyasztási hullám fog átvonulni, hiszen ebben a régióban minden második válaszadó nyilatkozott úgy, hogy a korábbinál többet kíván vásárolni, míg Nyugaton háromból alig egy ember – hívják fel a figyelmet a Cetelem 2014-es Körképének készítői.

„Nagyon jó hír a gazdasági szereplők számára, hogy a magyarok 38%-a többet szeretne költeni a következő 12 hónapban. Ennek hosszabb távon az emberek közérzetén kívül a munkaerő piacra, az adóbevételekre, azaz a teljes nemzetgazdaságra pozitív hatása lesz” – mondta Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója. Hozzátette: „a magyarok - az új autó vásárlásának kivételével - az összes vizsgált termék- és szolgáltatás kategóriában növelnék a fogyasztásukat. Leginkább utazásra, szabadidős elfoglaltságokra, valamint lakásfelújításra és háztartási gépek vásárlására terveznek költeni.”
1

Az internet mindent megváltoztatott, és mégsem

A Cetelem Körkép 2014. évi kutatása vizsgálta a hagyományos üzletek és az internet viszonyát is. Az eredmények azt mutatják, hogy korántsem vált valóra az a félelem, hogy az internet, az e-kereskedelem térnyerésével a hagyományos boltok eltűnnek vagy raktárrá silányulnak.
Bár senki nem tud az internet ellen küzdeni, hiszen a világháló hatalmas embertömegeket ér el, gyors és olcsó, a Cetelem Körkép 2014 szerint erre nincs is szükség. A web ugyanis nem ellensége a hagyományos üzleteknek, hanem új lehetőségeket nyújt a vevők magasabb színvonalú kiszolgálásában, modernizálja a vállalatok működését. Nem versenytárs tehát, hanem lehetőség.

A hagyományos üzletek továbbra is olyan előnyökkel rendelkeznek, amikkel az internet nem: a valós vásárlói élmény nyújtásának képességével, az eladók személyes jelenlétével, gyors szakmai segítségével. Még az olyan internetes slágertermékek esetében is mint a hi-fi vagy az elektronikai cikkek, az európaiak 70%-a hagyományos boltban vásárolt utoljára. Árulkodó az is, hogy bár az e-kereskedelem tovább terjed, aránya még a legfejlettebb országokban – Japánban, az Egyesült Államokban – sem haladja meg a kiskereskedelmi forgalom 10%-át.

A kereskedőknek azonban alkalmazkodniuk kell ahhoz, hogy az internethez szokott vásárlók igényei megváltoztak. Bár az emberek többsége ma is a hagyományos üzletekben vásárol, egyre inkább terjed az a gyakorlat, hogy vásárlás előtt a világháló segítségével ellenőrzik azok árát. 10-ből 4 fogyasztó használt már ár-összehasonlító oldalt, miközben egy üzletben válogatott a termékek között, és további 32 % tartja ezt igen hasznos lehetőségnek.

A világháló nem csak az információszerzés, csatornájává vált, hanem véleményező fórumként is működik. Csaknem minden negyedik európai használta már okostelefonját, miközben egy hagyományos üzletben tartózkodott, hogy valamelyik közösségi hálón megkérdezze ismerősei véleményét a kiszemelt termékről. Ugyanennyien – azaz 100-ból 25-en – nem tettek még ilyet, de nagyon hasznos ötletnek gondolják. A magyarok közül százból 45-en posztoltak már pozitív véleményt fogyasztói fórumokon.

„Az európai polgárok ugyanazt várják el a boltokban, amit az internet nyújt: széles, könnyen áttekinthető választékot és gyors kiszolgálást. A Cetelem Körkép adatai alapján a magyarok 60%-a többet járna vásárolni, ha módja volna sorbaállás nélkül, soron kívül átvenni az interneten megrendelt termékeket. A jövő sikeres üzleteinek bizonyítaniuk kell modernségüket, és alkalmazkodniuk kell a fogyasztók digitális és mobiltelefon használati szokásaihoz.” – hívta fel a figyelmet Lukácsi Zoltán.

Az oldal által gyűjtött adatokkal kapcsolatos információk

Ez az oldal ún. sütiket (cookie) és mérőkódokat használ az oldal működtetése és az egyszerűbb használat elősegítése céljából. Szintén sütik teszik lehetővé, hogy érdeklődésének megfelelő ajánlatokat adjunk Önnek.

Az oldal által gyűjtött adatok beállítása

A sütik és más mérőkódok fontosak az oldal megfelelő működéséhez. Egyes sütik elengedhetetlenek az oldal működéséhez, másokat a felhasználói élmény javítása érdekében használunk, pl. hogy megőrizzük az Ön által megadott adatokat, segítsük az űrlapok kitöltését, biztonságos belépést biztosítsunk, vagy az érdeklődési körének megfelelően szabjuk személyre az oldalt és hirdetéseinket.

Ezek a sütik és más kódok elengedhetetlenek az oldal működéséhez.

Az alapvető működés biztosítása mellett, ezek a sütik és más kódok kényelmesebbé teszik az oldal használatát. A teljesítménymérő kódok pedig segítenek elemezni az oldal látogatottságát, és működését.

A fentieken túl engedélyezi, hogy érdeklődési körének megfelelően szabjuk személyre az oldalt és ajánlatainkat.