Magyar Cetelem Bank

Többet költünk, de megfontoltabban

X

NetBank

Hitelkártyával, hitellel és Takarékszámlával rendelkező ügyfeleinknek

Regisztráció

 

Takarékszámla igénylés

2016, május 4 - 13:47
Cetelem Körkép 2016

Erősödik Európa gazdasági optimizmusa

A vásárlói optimizmus idén is kitart, sőt fokozódik Európában. Az európai fogyasztók mind az országuk, mind saját gazdasági helyzetüket egyre derűlátóbban ítélik meg – derül ki a Cetelem Körkép 2016 kutatás eredményeiből. A vásárlóerő mellett a megtakarítási képesség is egyre erősödik. A magyar lakosság viszont óvatosan optimista.

Erősödik a vásárlói optimizmus Európában – derül ki a Cetelem Körkép 2016 reprezentatív kutatás adataiból. A derűlátás nem meglepő, hiszen az EU tagállamainak gazdasága növekszik. Tavaly az euróövezetben 1,6 százalékos bővülést mértek, míg a lakossági fogyasztás 1,8 százalékkal növekedett.

A makrogazdasági mutatók sugallta optimizmust az emberek véleménye is alátámasztja. A 2006 óta évente megjelenő Cetelem Körképben feltett kérdésre, miszerint „Milyennek ítéli meg országa jelenlegi általános helyzetét egy tízes skálán?” a felmérésben résztvevők átlagosan 4,7 pontot adtak, ami csupán egyetlen tized ponttal marad el a gazdasági válság előtt mért értéktől, és két tizedpontos emelkedést mutat a 2015-ös értékhez képest. Még ennél is jobbnak tartják az európaiak egyéni helyzetüket. Ezen a téren is folytatódik a javulás, és gazdasági válság óta most született a legmagasabb pontszám (5,6/10).

Óvatos magyarok

A kutatás eredményei alapján Magyarországot óvatos bizakodás jellemzi. Nálunk a felmérésben résztvevők azt érezték, hogy egy év alatt jelentősen javult az ország állapota, ezt tükrözi a 3,3-ről 3,9-re emelkedő pontszám. A magyarok saját helyzetüket illetően viszont már visszafogottabban nyilatkoznak, hiszen a 2015-ös 4,4 után most 4,3 pontot adtak átlagosan, miközben a vizsgált országok átlaga 5,5 pont.

Döntés a megtakarításokról és a kiadásokról – Tücskök és hangyák aránya Európában

A jövőt illetően szinte biztos, hogy a lakosság hangulata tovább javul. Négy év stagnálás után ugyanis az európai vásárlóerő jelentős - 4 százalékos - bővülésnek indult. Minden európai polgárnak átlagosan 550 euróval több maradt a zsebében. Az elkövetkező 12 hónap vásárlásait és megtakarításait tekintve, a tartalékoló „hangyák” és a költekező „tücskök” tábora nagyjából azonos nagyságú, ráadásul mindkét tábor megerősödött az eltelt egy év alatt. Az európai polgárok 42 százaléka véli úgy, hogy ő bizony inkább félretesz, ami 7 százalékos bővülés 2015-höz képest. A felmérésben résztvevők 39 százaléka ellenben inkább költené a pénzét. Ők 4 százalékkal vannak többen, mint tavaly.

Magyarországon inkább a szorgos hangyák vannak többségben, hiszen itt egy év alatt 6 százalékponttal, 37 százalékra nőtt a takarékoskodni igyekvők száma, miközben az inkább költeni szándékozók aránya 14 százalékponttal, 26 százalékra esett vissza.

„32 ezer milliárd forintra teszi a jegybank a magyar lakosság pénzügyi vagyonát, amelynek alapján – figyelembe véve a fennálló tartozásokat is - 2015 végén minden egyes magyar lakosra több mint 3 millió forintnyi pénzügyi megtakarítás jutott. A megtakarítási kedv, amelyet a Körkép adatai is alátámasztanak, a növekvő pénzügyi tudatosságot mutatja és nem jelenti azt, hogy a magyarok nem vásárolnak, hiszen a hazai fogyasztás is szépen nő. Sokkal inkább arról van szó, hogy jobban megnézzük, mire költünk” – mondta Lukácsi Zoltán, a Cetelem marketingigazgatója.

Még mindig utazásra költünk az első helyen

És hogy mire költenek az európai polgárok idén? Leginkább utazásra és szabadidős tevékenységekre. Legalábbis 56 százalékuk azt válaszolta, hogy a 2016-ban erre nagy valószínűséggel fog pénzt szánni. A fogyasztói vágyak toplistájának második helyén a háztartási gépek szerepelnek, a válaszadók 39 százaléka szeretne ilyen termékeket vásárolni. A bronzérem a bútoroknak jutott, amelyek után a válaszadók 34 százaléka áhítozik. A felmérés nagy vesztese a tavaly még harmadik legnépszerűbb kiadásnak számító lakberendezés, lakásfelújítás lett. Az ilyen célra költők tábora ugyanis 7 százalékponttal, 30 százalékra esett vissza Európában.

A magyarok vágyai hasonlóak az európai átlaghoz. Nálunk is az utazás, szabadidő áll az első helyen, amelyre a megkérdezettek 37 százaléka költene leginkább: igaz, ez 8 százalékpontos visszaesést mutat az egy évvel korábbi eredményhez mérten. Szorosan e cél mögött, mindössze 2 százalékponttal lemaradva a háztartási gépek beszerzése szerepel. A harmadik legfontosabb kiadás viszont a magyar lakosságnál a lakberendezés, lakásfelújítás lett a maga 31 százalékos arányával.

Az oldal által gyűjtött adatokkal kapcsolatos információk

Ez az oldal ún. sütiket (cookie) és mérőkódokat használ az oldal működtetése és az egyszerűbb használat elősegítése céljából. Szintén sütik teszik lehetővé, hogy érdeklődésének megfelelő ajánlatokat adjunk Önnek.

Az oldal által gyűjtött adatok beállítása

A sütik és más mérőkódok fontosak az oldal megfelelő működéséhez. Egyes sütik elengedhetetlenek az oldal működéséhez, másokat a felhasználói élmény javítása érdekében használunk, pl. hogy megőrizzük az Ön által megadott adatokat, segítsük az űrlapok kitöltését, biztonságos belépést biztosítsunk, vagy az érdeklődési körének megfelelően szabjuk személyre az oldalt és hirdetéseinket.

Ezek a sütik és más kódok elengedhetetlenek az oldal működéséhez.

Ezek a sütik kényelmesebbé teszik az oldal használatát. A teljesítménymérő kódok pedig segítenek elemezni az oldal látogatottságát, és működését.

Ezzel engedélyezi, hogy érdeklődési körének megfelelően szabjuk személyre az oldalt és ajánlatainkat.