Magyar Cetelem Bank

Mást érzünk, mint amit a számok mutatnak

X

NetBank

Hitelkártyával és hitellel rendelkező ügyfeleinknek

Regisztráció

 

Takarékszámla eBank

Volt BNP Paribas és Cetelem Takarékszámlás ügyfeleinknek

Számlanyitás

2017, június 7 - 18:41

A gazdasági környezet javulása sem tesz mindenkit derűlátóvá. A magyar vásárlók a pesszimistábbak közé tartoznak a saját jelenüket és jövőjüket illetően: miközben az európaiak közérzete tíz év óta a legjobb, a magyarok országuk helyzetét és egyéni kilátásaikat is borúsabban ítélik meg – derül ki a Cetelem 2017-es Körképének adataiból. A szociálpszichológus szerint ebben – a kulturális hagyományok mellett – a közelmúlt és a jelen tapasztalatai is komoly szerepet kapnak.

A kontinens egészére vetítve tovább javult az országok általános helyzetét tízes skálán értékelő pontszám a Cetelem évente megjelenő, tizenöt országra kiterjedő körképének tanúsága szerint: egy év alatt: 4,7-ről 4,9-re emelkedett. Kivételt csak Franciaország (4,4) és Magyarország (3,9) képez, ahol jottányit sem változott a fogyasztók érzete tavaly óta. Személyes helyzetüket értékelve a magyarok pesszimistának számítanak a kontinenshez képest, 4,2-re értékelték saját helyzetüket, szemben az 5,5-es európai átlaggal.

AZ ÁTLAGOSNÁL KEDVEZŐBB MAKROGAZDASÁGI KÖRNYEZET

Annak dacára sem javult a magyarok közérzete, hogy például tavaly jelentősen nőtt a foglalkoztatottak száma, emelkedtek a reálbérek, fellendült a fogyasztás, bővültek a vállalati és lakossági új hitelkihelyezések Magyarországon.  A járulékcsökkentésnek és a minimálbér-emelésnek köszönhetően 2017-ben tovább erősödhet a lakossági fogyasztás, ezáltal a kiskereskedelmi szektor forgalma. A prognózisok szerint még intenzívebb lehet a munkaerő iránti kereslet, a belső fogyasztás mellett az idén a beruházások is húzóerővé válhatnak. Jövőre az iparban is komoly fellendülésre számítanak az elemzők.

„Egy társadalom közérzetét a kulturális hagyományok, a történelem, s ennek hátterén a közelmúlt és a jelen tapasztalatai alakítják” – véli a szociálpszichológus. Síklaki István szerint közhely, hogy Magyarország hagyományosan borúlátó kultúrát mondhat magáénak: „A magyar közérzetet erősen jellemzi az érzés, hogy nincs módunk befolyással lenni arra, hogy mit történik akár a tágabb, akár a szűkebb társadalmunkban. A tehetetlenség és fenyegetettség érzése együttesen nem csupán egyéni, de társadalmi szinten is depresszív hatású, ami az esetleg valóságos pozitív változások szubjektív megítélését befolyásolja.”

TUDATOS ÉS ÓVATOS VÁSÁRLÓK

A Cetelem 2016-os körképéből az is kiderül, hogy a megkérdezettek túlnyomó többsége, 90 százaléka alaposan megnézi és összehasonlítja az árakat, mielőtt vásárolna. Magyarországon az emberek 91 veti össze az árakat a vásárlást megelőzően, 87 százalékuk pedig sokat töpreng, mielőtt pénzt adna ki valamire.

Ebben a környezetben a bizalom horgonyai a márkák: az európaiak 46 százalékának van róluk pozitív képe, különösen az új technológiai ágazatok és a sporttal kapcsolatos iparágak képviselőiről. A magyarok különösen nagyra értékelik a minősítések, tanúsítványok (pl. Megbízható bolt) meglétét: ezeket 78 százalékunk ítéli fontosnak, szemben a 68 százalékos európai átlaggal.

CÉLKERESZTBEN A MEGOSZTÁSALAPÚ GAZDASÁG

Folytatódott az alternatív, közösségi megosztáson alapuló, úgynevezett peer-to-peer beszerzési módok térnyerése: megközelítőleg minden második magyar él ezekkel a lehetőségekkel, 46 százalék használja az online piactereket és vesz – jellemzően használt – tárgyakat magánszemélyektől, 58 százalék vásárol – főként élelmiszereket – helyi termelőktől. Európában átlagosan 44, illetve 58 százalék ezeknek a fogyasztóknak az aránya. A javak és szolgáltatások magánszemélyek közötti cseréjét 40 százalék alkalmazza, ami 8 százalékponttal magasabb a kontinens átlagánál.

A magyar fogyasztók pesszimizmusát nem csupán a makrogazdasági adatok, hanem a piaci folyamatok sem igazán támasztják alá” – mondja Lukácsi Zoltán, a Cetelem marketingigazgatója. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint tavaly 60 százalékkal több személyi kölcsönt vettek igénybe az ügyfelek, mint egy évvel korábban. Lukácsi Zoltán szerint ez arról árulkodik, hogy a felmérésben megmutatkozó borúlátás ellenére az emberek terveznek és neki is látnak elképzeléseik megvalósításának. Nem véletlenül látszik a Cetelem Körképből is, hogy a magyar fogyasztók 36 százaléka számít személyes helyzetének javulására az elkövetkező két évben; szemben a kontinens egészében mért 32 százalékkal.

 

***

 

Cetelem Körkép 2017:

 

A Cetelem Körkép 2017 reprezentatív felmérés, amely összesen 10673 (országonként legalább 800 fő) európai polgár bevonásával készült tavaly év végén. A kutatásban részt vevő országok: Belgium, Cseh Köztársaság, az Egyesült Királyság, Franciaország, Dánia, Lengyelország, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország és Szlovákia. A Körkép teljes verziója elérhető az alábbi linken: www.cetelem.hu/cetelem/korkep

Az oldal által gyűjtött adatokkal kapcsolatos információk

Ez az oldal ún. sütiket (cookie) és mérőkódokat használ az oldal működtetése és az egyszerűbb használat elősegítése céljából. Szintén sütik teszik lehetővé, hogy érdeklődésének megfelelő ajánlatokat adjunk Önnek.

Az oldal által gyűjtött adatok beállítása

A sütik és más mérőkódok fontosak az oldal megfelelő működéséhez. Egyes sütik elengedhetetlenek az oldal működéséhez, másokat a felhasználói élmény javítása érdekében használunk, pl. hogy megőrizzük az Ön által megadott adatokat, segítsük az űrlapok kitöltését, biztonságos belépést biztosítsunk, vagy az érdeklődési körének megfelelően szabjuk személyre az oldalt és hirdetéseinket.

Ezek a sütik és más kódok elengedhetetlenek az oldal működéséhez.

Az alapvető működés biztosítása mellett, ezek a sütik és más kódok kényelmesebbé teszik az oldal használatát. A teljesítménymérő kódok pedig segítenek elemezni az oldal látogatottságát, és működését.

A fentieken túl engedélyezi, hogy érdeklődési körének megfelelően szabjuk személyre az oldalt és ajánlatainkat.