Magyar Cetelem Bank

Másképp vásárolunk – ez az új normális

X

NetBank

Hitelkártyával és hitellel rendelkező ügyfeleinknek

Regisztráció

 

Takarékszámla eBank

Volt BNP Paribas és Cetelem Takarékszámlás ügyfeleinknek

Számlanyitás

2020, szeptember 15 - 18:06

A vírussal átléptünk a felelős fogyasztás korszakába

Miért vennénk mindenből újat? Miért vennénk meg valamit, amit nem használunk mindennap? Hogyan lehet a vásárlással pénzt is keresni? A napi szinten felmerülő kérdésekkel Európában elértük a tudatosság azon szintjét, ahol már a fogyasztói társadalom alapdefinícióját érintő kérdéseket feszegetünk. A Cetelem Körkép 2020 című, 15 európai uniós országot érintő kutatása és a Magyar Cetelem Bank saját ügyfélkörében végzett hazai felmérése arra kereste a választ, hogy mi mindenről lennénk hajlandóak lemondani a környezet védelme, saját magunk és a közösség érdekében, mi lesz a vírust követő új normális, és hogyan fogunk a jövőben „másképp” fogyasztani.

A vírus átformálta mindazt, amit magunkról, a világról és a kettő viszonyáról gondolunk. Ráirányította a figyelmet arra, hogy felelősek vagyunk a saját sorsunkért, cselekedeteink nem maradnak következmények nélkül, és ez a vásárlási szokásainkon is nyomot hagyott. A korlátozások időszaka alatt megtanultuk, hogyan fogjuk vissza a kiadásainkat, és a legtöbben az élet újraindulása után sem terveznek visszaállni a korábbi, magasabb fogyasztási szintjükre. – derült ki a Cetelem Bank saját ügyfélkörében végzett júniusi felméréséből, mely tovább árnyalta a Cetelem Körkép nemzetközi eredményeit.

A kevesebb több

A bank tíz ügyfeléből nyolc mondja magát tudatos vásárlónak, és minden második ügyfél állítja, hogy a vírushelyzet hatására sokkal jobban átgondolja, hogy mire költi el forintjait, tudatosabban és felelősebben hoz döntést kiadásairól. Bár állításuk szerint a felelős vásárlás önmagában nem tesz boldogabbá, védjük általa a környezetet, spórolhatunk és elégedettséggel tölt el. A felelős vásárlás olyannyira belső motivációnk, hogy az európai mezőnyben csak a portugálok vallják jobban magukénak a témát.

„A fogyasztói szokások átalakulása egyértelműen kiolvasható tendencia, de mi arra is kíváncsiak voltunk, vajon mit jelent ügyfeleinknek a tudatos, felelős vásárlás fogalma. Nagy öröm számunkra, hogy ügyfeleink a felesleges vásárlások kerülését jelölték meg a tudatos vásárlás legfőbb ismérveként, hiszen erre felelős hitelezőként a Cetelem Bank is minden alkalommal felhívja ügyfelei figyelmét. – fűzte hozzá Szabó Péter, a Magyar Cetelem Bank elnök-vezérigazgatója.

De mi az, amiről hajlandóak lennénk lemondani? A Cetelem Bank ügyfelei a korlátozások feloldása után is lemondanának a luxus kiadásokról, és az olyan szórakozási lehetőségekről mint a koncertek, a fesztiválok, az étterem vagy a mozi. A Körkép adatai szerint mi magyarok szenvedélyesen kerüljük az időpocsékolást, a 15 európai ország közül mi figyelünk oda leginkább arra, hogy minél kevesebbet vesztegessünk el a nap 24 órájából. Az időigényes személyes kapcsolattartáshoz mégis sokan ragaszkodnak hivatalos ügyek esetén is, a Cetelem Bank kutatásban megkérdezett ügyfelei ugyanolyan mértékben lennének hajlandóak lemondani a színházi élményekről mint a személyes ügyintézés lehetőségéről.

A vásárlások csökkentésén túl az európaiak sokkal többre is vállalkoznának a fenntartható fogyasztás érdekében. A változás a legszemélyesebb döntéseinket is érinti, a Körkép adatai szerint minden második európai lakos lemondana a hosszú utazásokról, a húsfogyasztásról, de még azt is elfogadná, hogy kevesebb gyermeket vállaljon vagy ne tartson háziállatot. A netezéshez viszont ragaszkodunk, a világhálón csak a megkérdezettek alig több mint harmada lenne hajlandó kevesebb időt eltölteni.

Fogyasztás másként

Olyan új fogyasztási korszakba lépünk, amelyben az üzleteknek és a márkáknak is jelentős kihívással kell szembenézniük. Az aktivista fogyasztó elszántan szeretné megmutatni, hogy az ő generációja az első, aki tudomásul vette a mindig többért folytatott állandó verseny korlátait és veszélyeit. Belátta, hogy a felhalmozás helyett a megvásárolt eszközöket forgatni kell, hogy mindenki hasznot húzhasson belőle. Így olyan új fogyasztási formák látnak napvilágot, melyeket a másként fogyasztás motivációja hoz létre.

A Cetelem Bank minden második megkérdezett ügyfele tervezi, hogy a jövőben tovább használja majd megvásárolt eszközeit mielőtt újat keresne azokból, és tíz ügyfélből három akkor is így tenne, ha ennek javítás lenne az ára. A jövő sikeres kereskedője az lesz, aki segíti vevőit abban, hogy meggondoltan vásároljanak, és gondoskodik a termékek élettartamának meghosszabbításáról. Eljött azon márkák ideje, akik vevőiket arra inspirálják, hogy minél ritkábban vásároljanak. Gyártók, akik a beépített avulás helyett segítenek megőrizni termékeik eredeti állagát, közösségi műhelyek, ahol a kidobás helyett bárki feljavíthatja megkopott használati tárgyait. Bár a bank felmérése szerint mindössze a válaszadók 3%-a tervezi megosztani a jövőben saját eszközeit, világszerte terjednek az újabbnál újabb közösségi megosztáson alapuló rendszerek, például az autókölcsönzés Airbnb-je, ahol bérbeadással kereshet pénzt az az autótulajdonos, aki megosztja autóját másokkal, amikor épp nincs rá szüksége.

Úgy tűnik, vége az eufórikus, társadalmi státuszt jelképező, gondtalan fogyasztás aranykorának. De a tudatos, felelős gondolkodás új, magasabb szintje túlmutat a fogyasztás dimenzióján. A Cetelem Bank ügyfelei a vírus pozitív hozadékaként értékelték azt is, hogy a korlátozások ideje alatt megtanulták jól használni az innovatív digitális megoldásokat, és több időt, figyelmet fordíthattak a családra és saját magukra.

A Cetelem Körkép egy 17 európai uniós országot érintő reprezentatív piackutatás, amelynek célja, hogy évente áttekintést adjon az európai fogyasztók általános közérzetéről és a fogyasztási szokások változásáról. Franciaországban már több mint 30 éve, Magyarországon 2006 óta publikálják. A 2020-as kiadás fókuszában az aktivista fogyasztó megjelenése áll – a felmérés azt vizsgálta, hogyan alakulnak át fogyasztási szokásaink, és mik a legfőbb mögöttes indokok, motivációk.

A Magyar Cetelem Bankról:

A Magyar Cetelem Bankot 1996-ban alapította a francia Cetelem S.A., mely 1999 óta a BNP Paribas csoport tagja. A bank a francia tapasztalatok adaptálásával rövidesen a fogyasztási hitelek piacvezető specialistájává vált hazánkban. A bank magyarországi tevékenységét 1997-ben áruvásárlási kölcsön értékesítésével kezdte, 1999-ben indította el a hitelkártyák kibocsátását. A Cetelem 2001-ben az áruhitelezésben, majd 2005-ben a hitelkártya-kibocsátás terén is piacvezetővé vált. Személyi kölcsönt az ezredforduló óta nyújt ügyfelei számára. A Bank 2006-ban indította el online személyi kölcsön szolgáltatását, 2010-óta pedig Magyarországon online áruhitel igénylési lehetőséget is kínál. Ügyfelei hitelfelvétel mellett megtakarításaikat is elhelyezhetik a Bank lekötetlen, napi kamatozású Takarékszámláján. A Cetelem a felelős gondolkodás erősítésének érdekében 2011-ben indította el a Cetelem Zöldsuli Programot, melynek célja az általános iskolások környezettudatos nevelése. Kiemelkedő üzleti és pénzügyi teljesítménye alapján a Magyar Cetelem Bankot választotta az év pénzintézetének a Figyelő TOP 200 szakmai zsűrije 2015-ben.

További információ:

Csák Csongor
Uniomedia
Tel: 06 20 932 6093
Email: csongor.csak@uniomedia.com

Az oldal által gyűjtött adatokkal kapcsolatos információk

Ez az oldal ún. sütiket (cookie) és mérőkódokat használ az oldal működtetése és az egyszerűbb használat elősegítése céljából. Szintén sütik teszik lehetővé, hogy érdeklődésének megfelelő ajánlatokat adjunk Önnek.

Az oldal által gyűjtött adatok beállítása

A sütik és más mérőkódok fontosak az oldal megfelelő működéséhez. Egyes sütik elengedhetetlenek az oldal működéséhez, másokat a felhasználói élmény javítása érdekében használunk, pl. hogy megőrizzük az Ön által megadott adatokat, segítsük az űrlapok kitöltését, biztonságos belépést biztosítsunk, vagy az érdeklődési körének megfelelően szabjuk személyre az oldalt és hirdetéseinket.

Ezek a sütik és más kódok elengedhetetlenek az oldal működéséhez.

Az alapvető működés biztosítása mellett, ezek a sütik és más kódok kényelmesebbé teszik az oldal használatát. A teljesítménymérő kódok pedig segítenek elemezni az oldal látogatottságát, és működését.

A fentieken túl engedélyezi, hogy érdeklődési körének megfelelően szabjuk személyre az oldalt és ajánlatainkat.